Pages

Friday, January 11, 2013

Transisi waktu sang gelandangan

Sahabat pada satu ketikanya berseorangan. Sambil berjalan dia tiba-tiba saja terjumpa Rindu.

"Aku nak bertanya. Kenapa kau bernama Rindu?"
"Sebab sifat aku wujudkan kegelisahan hati orang. Sebab itulah nama aku sebegitu rupa."
 "Oh, kalau macam tu mari jadi temanku. Aku kesunyian."
"Baiklah."

Setibanya di satu tempat, Sahabat dan Rindu berpisah. Dan kini Rindu pula keseorangan, namun terjumpa dengan Sayang.

"Kenapa nama kau Sayang?"
"Sebab aku wujudkan rasa kasih dan penghargaan terhadap hati orang."
"Benarkah apa yang kau katakan?"
"Ya, bila seseorang itu rindu dan dihargai, maka timbul perasaan sayang. Sifat ku sedemikian rupa."
"Jika begitu, aku perlukan orang seperti mu. Aku ingin sekali rasa dihargai dan disayangi."
"Marilah bersama ku..."

Berjalanlah mereka merata tempat, tiba di satu persinggahan Rindu pula meninggalkan Sayang. Kini dia terjumpa dengan Cinta.

"Kenapa nama kau Cinta?"
"Sebab aku wujudkan pengukuhan rasa disebalik hati orang yang disayangi."
"Benarkah apa yang kau perkatakan?"
"Ya, bila seseorang sudah sayang, maka wujudnya aku dalam hati orang. Inilah sifatku."
"Jika begitu, genggamlah tanganku, peluklah tubuhku. Ingin sekali rasa ini dikukuhkan olehmu"
"Kalau kau percayakanku, pastinya ku jaga dirimu sebaik-baiknya."

Sejak Sayang mengenali Cinta, hatinya berubah menjadi gembira. Pastinya ini menjadi yang terindah...

 


 
 


No comments:

Post a Comment