Pages

Saturday, May 11, 2013

Di antara perpaduan dan perpecahan


Rata-rata semua sudah tahu pilihanraya baru saja selesai. Syabas diucapkan Barisan Nasional kerana berjaya membentuk kerajaan persekutuan berdasarkan majoriti mudah 133 kerusi yang dimenangi daripada 222 kerusi yang dipertandingkan. Walaupun gagal mendapatkan 2/3 parlimen, masih lagi mampu membentuk kerajaan terutamanya sokongan yang diberikan oleh Melayu dan Bumiputera. Pelbagai persoalan yang tertanam dalam fikiran dan perlu dirungkaikan dengan solusi yang rasional.

Pelbagai gelagat dan karenah terpaksa dilalui sebelum dan pasca PRU-13 di mana pelbagai isu yang di mainkan supaya sokongan terhadap parti dapat diperkuatkan. Hal ini jelas selepas pilihanraya PRU-12 (2008), Pakatan Rakyat jelas berjaya menguasai kawasan urban. Berlainan pula dengan Barisan Nasional yang juga mempunyai pengaruh yang cukup kuat di kawasan luar bandar yang rata-ratanya mempunyai penyokong tegar.  

Trend pengundian sebenarnya banyak mempengaruhi kemenangan dan kekalahan parti menjadikan faktor khusus dalam pilihanraya ditambah pula dengan kuasa memilih terletak pada rakyat. Kita berhak memilih parti berdasarkan apa yang kita persetujui dengan dasar dan pembawakan parti. Itu terpulang pada setiap individu yang memilih.

Pada dasar memilih dikalangan rakyat dibahagikan kepada beberapa bahagian:

1) Pemilihan kerana ras:
    Memilih pihak berdasarkan perjuangan bangsa

2) Pemilihan kerana agama:
    Memilih pihak berdasarkan perjuangan Islam

3) Pemilihan kerana liberal:
    Memilih pihak berdasarkan keterbukaan bukan bermatlamat bangsa dan agama

Sebenarnya yang ingin diperbincangkan adalah sokongan Bumiputera terutamanya Melayu. Seperti sedia maklum, parti terbesar Melayu adalah UMNO. Oleh kerana isu dalaman yang berbangkit dalam parti, wujudnya PAS dan PKR. 2 parti serpihan ini datang dari UMNO.

Dahulu orang Melayu kuat bersatu menjadikan Islam sebagai teras perpaduan di samping penerapan semangat Nasionalisme. Tidak seperti hari ini, sudah ada perpecahan perpaduan dalam Melayu mengikut kumpulan berdasarkan perjuangan berlainan. Untuk apakah golongan beragama yang dulu bersama UMNO keluar dari parti, mewujudkan PAS menentang bangsa seagama? Kenapa tidak bersama dalam parti memperjuangkan agama Islam bersama UMNO? Perselisihan politik adalah punca utama perpecahan ini berlaku. Begitu juga PKR yang merupakan serpihan dari UMNO. Kumpulan yang ditubuhkan selepas Anwar Ibrahim dipenjarakan.

Pokoknya, Melayu terpecah kepada 3 kelompok:
1) Memperjuangkan agama dan bangsa
2) Memperjuangkan agama
3) Memperjuangkan kepentingan peribadi

Saya mahu Melayu bersatu dengan matlamat memperjuangkan agama, bangsa dan tanah air. Kalau kita sering berpecah hanya kerana perselisihan politik, tidak mustahil Cina dan India mendahului kita. Apa yang saya tulis ini bukan ugutan untuk menakutkan, tetapi sebagai peringatan.

Kalau orang Melayu tidak mahu membantu bangsanya sendiri, siapa lagi yang mahu?

Ingatlah, perjuangan kita belum selesai...


Peringatan untuk bangsa Melayu Islam


Kredit gambar: Ini Kali Lah Gabung (Facebook)

3 comments:

  1. Persoalannya begini;katakanlah bergabung,siapa ketuanya?

    ReplyDelete
  2. Pada cadangan, mungkin struktur pentadbiran baru boleh digubal. Presiden UMNO sebagai ketua kerajaan/merangkap PM dan Presiden PAS boleh diangkat sebagai TPM merangkap Penasihat Umum Islam dan ketua Mufti negara. Hal ini boleh dijadikan sebagai kerajaan perpaduan.

    PM dari UMNO akan mengetuai pentadbiran Kerajaan, menguruskan hal ehwal Melayu, Bumiputera serta bukan Melayu, dan TPM dari PAS akan mengetuai urusan dalam agama Islam, khususnya menyusun perundangan Islam berkaitan Hudud di samping boleh menstrukturkan pentadbiran mengikut lunas Islam.

    Ini sudut konteks baru dalam pentadbiran negara kalau benar-benar terjadi. Namun perhubungan politik masih dingin dan penggeseran pendapat sering berlaku. Masih banyak yang perlu diperbetulkan..

    Ini cuma apa terlintas dalam fikiran. Kalau anda ada buah fikiran yang bagus, boleh dilontarkan di sini.

    ReplyDelete
  3. tu dia ehhh.. politik dan Melayu. haha.
    harap boleh bergabung.. baru padu orang Melayu.

    ReplyDelete