Pages

Thursday, August 30, 2012

Perbetul diri yang salah...

Perhubungan jarak jauh... Sesuatu yang paling kerap aku temui dalam hidup. Aku tak tahu kenapa selalu berlaku... Mungkin Allah tahu kenapa beri aku ujian sebegini. Mungkin Allah menguji kesabaran sebab aku seorang yang sabar, tak pemarah, tabah, pemendam. Ya... Memang aku perasan itu diri aku.

Selama jadi seorang penyabar, jarang sekali aku diuji. Tapi sejak akhir-akhir ni, aku banyak diuji dengan macam perkara. Tapi paling nampak sekali adalah dalam perhubungan. Dulu aku seorang yang pendiam, tak nak bercakap dengan orang lain, pemalu...

Tapi semuanya berubah 3 tahun lepas... "perhubungan jarak jauh". Untuk pertama kali aku lalui, memang seronok. Agak berlainan dengan perhubungan jarak dekat. Sebab bila kita dekat dan selalu berjumpa, kita nampak raut wajah, percakapan, dan gerak tubuh. 

Berbeza apa yang aku lalui sekarang ni... masih sama. Mungkin Allah dah tunjuk supaya aku boleh kenal diri sendiri. Memang aku banyak belajar dari proses ni. 

Sebenarnya perhubungan jarak jauh memberi impak besar sebab "diajar" supaya percaya dan tak mudah buruk sangka. Dalam keadaan berjauhan selalunya memang kita akan rasa kurang sabar. Walaupun kita terdengar perkara-perkara buruk pasal pasangan kita, tapi tak perlu mudah percaya cakap orang sehinggalah kita benar-benar nampak dengan mata kepala sendiri. Memang aku terdengar cakap-cakap sumbang pasal benda ni, tapi aku memang tak percaya lagi-lagi kalau diberitahu tanpa bukti yang kukuh.

Pengalaman yang lepas memang banyak mengajar aku supaya bersikap positif dan bila musykil perlu bertanya supaya tahu perkara sebenar.

Mungkin ini proses mematangkan diri dalam berfikir... Aku harap perhubungan kali ini dalam keadaan baik dan tak berlaku salah faham. Aku akan cuba perbaiki diri, sebab diri sendiri bukan sempurna. Adalah lebih baik memperbetulkan apa yang kurang dalam diri.

No comments:

Post a Comment