Pages

Sunday, December 30, 2012

Cinta: Dimensi Tiga Penjuru

Cinta itu menghanyutkan asmara duka... Tatkala aku berpaling jauh, hadirnya insan ciptaan Tuhan menemani ku. Cuma seketika ini aku gembira. Hari mendatang pasti menjadikan aku sangsi dengan kejodohan Tuhan. Aku tak tahu siapa pilihan ku. Terus mencari... hanyut bayangan asmara. Aku sendiri menghalang diriku untuk bercinta tatkala ada insan berharap... Maafkan aku. Bukan aku menyangkal tapi indah itu hadir pada saatnya kenal lama. Kerna ku jua sentiasa berharap. Cinta kebetulan itu ada kesangsian. Menghadirkan jiwa gelora susur masa. 

Seumpama hidup di perhentian... Perjalanan kejodohan hanya mencari serampang mata indah untuk ditatap. Walhal, ego ku pasti jatuh setelah tertatap. Mata bertentang mata, hanya memandang kejauhan. Jelasnya dekat tapi berengganan. Sekadar sedap dipandang tapi kekosongan... Kosong itulah harus ku isi, untuk ku tulis dalam warkah terindah. Perjalanan yang pasti gamit kehanyutan, asmara membara setiap saat hidup dalam kembara masa. Susunan kejodohan disusun TuhanKu supaya kenal siapa wanita. 

Bukan peduli yang mengata ku sebagai sangsi terhadap kejodohanNya... Aku tak menafikan kehadiran wanita. Setiap inci dirasa walau seketika tiba dan pergi... Perlu dilihat keindahan perawan itu adalah mendendang pahlawan yang gelisah memperjuangkan kemahuan semata. Membaranya sakti percintaan diciptakan Adam dan Hawa di syurga, tercampaknya mereka angkara Iblis. Dia bertepuk mereka menangis... Magis si Iblis mengguris hati. 

Membibit gelora... Membuai asmara... yang menghanguskan rencana semasa. Bukan ku pinta, tapi dasar Tuhan aku terima. Soal kejodohan itu kerahsiaan. Jangan berpaling dan kebelakang... Maju mencari sebuah permata bernama... cinta.

2 comments: