Pages

Thursday, December 27, 2012

Kita dan Bolasepak

Bercerita pasal bolasepak, banyak perkara orang perkatakan. Bagi lelaki, ia sebagai kegilaan sebab minat: Skill, taktikal, cara permainan, player dan lain-lain. Perempuan? Minat juga dengan bolasepak, tapi kebanyakkannya minat dengan pemain. Handsome... Haha. Tak kisah lah apa yang kita perkatakan pasal bolasepak, yang penting minat dengan sukan ni ada. Walaupun latarbelakang masyarakat datang dari pelbagai bidang; Ahli politik, polis, doktor, cikgu, dan lain-lain, semuanya peminat bolasepak kecuali segelintir yang tak minat lah. 


Harimau Malaya adalah skuad kebangsaan Malaysia. Bermula era Rajagopal, konsistensi pasukan dalam setiap perlawanan sentiasa berada di tahap baik. Cuma kekalahan di Piala Suzuki AFF, banyak pihak tunding jari kat Rajagopal. Menyalahkan dia 100 peratus kegagalan Malaysia ke final. Tak faham setiap kali pasukan kita kalah, jurulatih dipersalahkan. Bagi aku pemain sepatutnya dipersalahkan sebab tak terjemahkan taktikal jurulatih dengan baik. Walaupun tukar jurulatih sekalipun, tapi mentaliti dan motivasi pemain tak berubah, takkan membawa kejayaan juga. Jepun dan Korea, satu ketika dulu mereka berada di bawah kita. Tapi kedudukan mereka jauh lebih baik berbanding kita. Bolasepak kita bukan tak bagus, tapi masalah politik dalam bolasepak terlalu menjadi berbanding program pembangunan yang dibuat. 


Harimau Malaya

Setiap orang ada pasukan favorite. Kalau pasukan negara luar aku minat France. Sebab pasukan ni berbakat cuma mereka ada masalah disiplin. Aku mula minat sejak World Cup 1998. Masa tu mereka di barisi barisan terkuat yang diketuai Attacking Midfielder paling genius dan berbakat, Zinedine Zidane. Dan masa tu juga mereka juara dunia menewaskan Brazil 3-0. 


Juara Piala Dunia 1998, Perancis
Zidane (Kiri)

Kalau kelab, aku minat Manchester United. Yang ni memang jadi favorite sebab dari dulu lagi aku minat. Aku mula minat sejak dari tahun 1999 sehingga sekarang. Apa yang bagus dengan kelab ni, kelab masih kekalkan Sir Alex Ferguson sebagai pengurus dan merupakan paling lama dalam sejarah bolasepak. Sebab dia dah jadi pengurus Red Devils sejak tahun 1986 sehingga 2012 (26 tahun). Berkemungkinan musim depan Ferguson bersara dan bakal digantikan sama ada antara dua pengurus yang berkeliber, Pep Guardiola (ex-Barcelona) dan Jose Mourinho (Real Madrid). 


Manchester United
Sir Alex Ferguson

Yang menjadikan aku seronok menonton bolasepak adalah melihat sendiri taktikal, basic football: attacking, defending, passing, set-piece dan lain-lain. Jadi statistik perlawanan sangat penting untuk melihat siapa menang dalam game. Contoh: Spain terkenal dengan taktikal tiki taka atau taktik false number 9, iaitu strategi tanpa penyerang. Terbaru, formasi semasa Euro 2012. Spain menggunakan formasi 4-6-0 di mana 6 midfield digunakan bagi menjana kekuatan serangan yang diketuai midfield, Cesc Febregas. Kekuatan setiap pasukan bergantung kepada taktikal, pemain dan permainan berpasukan.

Cukup sekadar ini saja yang dapat aku kongsi. Sebenarnya banyak lagi benda yang nak aku kongsi. Sekadar mengisi ruang di blog supaya tak bersawang. Haha. Thanks everyone yang membaca. 

 







No comments:

Post a Comment