Pages

Thursday, May 19, 2011

My original own song; 'Aku dan Kamu'



Ni lagu 'Aku dan Kamu', sangat meaningful coz aku tulis lirik & compose sendiri musik ni. Sekarang ni aku dah dapat arrangement yg sesuai utk lagu ni. Berbekalkan 'electronic keyboard' yg ade kt lappy aku, so aku arrange skit; masukkan elemen yg sesuai utk lagu ni. 

Aku merasakan benar2 cinta... sayu... sedih... bercampur aduk perasaan. Lagu ni very important coz byk libatkn hal2 lepas (love). Bg 1st time dgr dan suke, thanks a lot. Aku nk jadikan ini 1st single aku (insyaAllah). Aku rase leh pergi jauh coz bukan stakat lagu ni je tp aku still ade 24 lagu lg dalam tgn aku. Really luv it :D

Aku dah perform skali lagu ni time Frinjan ari tu. Aku rase selepas perform ari tu, aku lebih confident nk nyanyi depan org ramai. Biarpun suare x sedap mane, hehe. Bg aku perform secara indie lg best coz lebih open dgn penerimaan org yg tgk. Aku mengajak sape2 yg ade wat lagu, try la perform. Mane la tau kalau2 nasib baik. Org mesti nk dengar kalau lagu tu best. 

Aku perform coz nk tau penerimaan org kt satu2 lagu. Kadang2 lagu best, tp suara x de la sesedap mane pun. Orang yg dgr lak suke ngan lagu tu. Confirm leh di bawa ketengah lagu tu. Bagi aku kalau suare sedap tp arrangement hampeh, tak leh gak. Org sekarang leh menilai mane yg best. Diorang leh pilih nk dgr sama ade vokal best, arrangement, atau kedua2 skali. 

Org yg arrange lagu x boleh anggap setiap lagu yg die wat sedap pada telinga die je. Kalau nak tau keupayaan satu2 lagu cube bg org dengar. Tgk resultnye mcm mane, adakah org suke, menyampah, boring, boleh tahan, dll. Aku tgk kt US sane, suara diorang biase2 je. tp still diterima org. Aku pembenci perfect dlm satu2 perkara. Tak semestinye kalau lagu best, nk kasi kene dgn suara yg sedap. 

Dan satu lg aku jenis tak suke nk wat band coz tgk je la. Sekarang ni byk band indie yg naik cepat, last2 diorang berpecah gak coz problem komited, hal peribadi, berbeza pendapat dll. Susah aku nk tgk semangat satu padu tu. Hajat diorang nakkan sesuatu tp tak dapat. Tu sebab kalau nak wat band pun kene ade mutual understanding.

Setiap perkara ada tujuan tersendiri dan berpendirian. Aku tak suke kalau ade sesetengah org merendah2kn pendirian org lain. Aku hidup jd anak seni dgn berpegang pendirian. Aku tak peduli dgn cakap org lain. Walaupun aku bukan skillful gitar player, tp aku masih byk idea utk tulis lagu dan create arrangement sendiri. Usaha sendiri lebih penting drpd mengharapkn org lain. Dulu aku pernah try hantar lg ni compose kt kawan aku. Tp dgn senang hatinye sesuke hati die je nk ubah arrangement asal aku. Langsung aku tak bagi lagu ni kat die. 

Aku memikirkan idea original dlm lagu ni supaya tak tenggelam. Dari arrangement, style nyanyian, vokal. Aku tak nak ubah semua tu. Yg paling aku tak suke die nk idea die je, tak nak langsung dgr idea aku. Ape kes? Aku nye lagu kot.


Yang penting aku dpt arrangement keseluruhan lagu ni. Tp aku rekod dlm hanset je. Dengar pun tak clear. Hopefully aku nk bg korang sume dgr new arrangement yg lebih fresh. Bg sape2 yg dah dengar 'Aku dan Kamu' kt fb, tak kisah yg aku tag name korang ke, korang tag name ke atau yg saje2 dgr, nak bg pula korang dengar buah tangan baru drpd aku. hehe. Harap korang tunggu k. Ape2 pun layan lagu 'Aku dan Kamu' di atas. >D





No comments:

Post a Comment