Pages

Thursday, May 26, 2011

Pengertianku...


1. Awesome ballad




Aku tak tau la hantu dah merasuk mind aku nk dengar balik lagu My Memory (Winter Sonata). Berhantu kot, ade soul dlm lagu ni. Dalam kepale otak ni asyik bermain2 je lagu. Lagu lain tak mau, hehe. Aku sebenarnye suke giler arrangement lagu ni. Memang soul ballad, tapi tak tau la kenapa nak nangis setiap kali dengar lagu ni walaupun lirik aku langsung tak paham. Haha, hati kristal tul aku ni. :D


Aku tak tau la kenapa cepat sgt tersentuh. Tgk filem ngan drama pun nangis. Haha, mungkin lagu ni kene kot ngan soul aku. Haha, apsal aku tetibe jiwang ni? Ntah la, sebenarnye aku tulis pasal ni sebab aku kalau nak wat lagu ballad refer lagu mcm2 ni. Haha, jiwa komposer tul la. Aku ni kalau sehari tak kering idea, mmg tak leh. Suke cari lubuk2 baru utk dijadikan asas sesuatu perkara. Hehe, setiap hari bg aku adalah permulaan seseorang utk melakukan sesuatu.


Aku sebenarnye masih tercari keutuhan sesuatu lagu. Bagaimana arrangement yang dihasilkan mampu buat orang yg dengar paham walaupun lirik bahasa lain. Penting di sini kalau aku nak jadi seorang komposer yang bagus. Banyak bende lain aku kene discover supaya sesuatu yg dihasilkan sentiasa di ingati orang dan tak mudah dilupakan. Yang tu paling penting bagi aku. Setiap orang mempunyai pendapat tersendiri. Aku dengan cara aku. Tak boleh slalu ikut cara orang lain. Bile nak maju? Yang penting aku percaya dengan diri sendiri, yang aku boleh wat. 






2. Aku manusia lemah


Tak kisah la nak usaha cara yg macam mana skalipun. Aku slalu berangan nak hasilkan sesuatu dgn tangan aku sendiri. Setiap kali aku nk buat/dptkn sesuatu perkara paling penting perlu aku setting adalah nawaitu (niat), kemudian barulah disusuli dengan usaha, doa dan tawakal. Aku tak peduli kalau ape yg aku hasilkan kene kritik. Bagi aku tak de dalam dunia ni perfect. Sape kate die paling hebat dan sempurna, dia adalah manusia paling bodoh. Terus terang aku cakap. Paling sempurna hanyalah Allah swt.  


Setiap orang ada cara dan prinsip tersendiri. Aku cukup pantang kalau seseorang tu tak hormat prinsip serta pendapat orang lain. Cara kerje seseorang tidak sama dengan orang lain. Kadang A lebih baik dan mampu capai sesuatu dengan baik. B pula sederhana walaupun usaha die kaw2 membanting tulang 4 kerat, tp hasil yg die dapat tak setimpal dengan apa yang dia buat. Manusia sememangnya suka membuat perbandingan di antara mereka. Semua manusia sama, tak de yang hebat bg aku. Hebat di mata pandangan manusia tp tidak pada Allah swt. 


Setiap orang sudah diberikan rezeki, jodoh dll sejak kita di Luh Mahfuz lg. Setiap apa yg telah ditetapkan kita perlu mengubahnya. Kalau kita tak nak mengubah diri sendiri, macam mane Allah nak tolong? Fikirkanlah. Memang kita sebagai manusia berusaha keras tapi yang membolehkan sesuatu itu menjadi siapa? Pencipta kita Allah swt. Sape menafikan kuasa Allah, aku tak tau la nak cakap macam mane. Hanya Dia yang mampu mengubah. Aku sebagai manusia biase yang tak mengerti kehidupan akan datang hanya mampu berdoa diberikan kehidupan yang lebih baik pada masa akan datang. Aku tak tahu esok lusa apa akan terjadi. Baik, buruk, kejayaan, kegagalan, hidup atau mati... Dia kalau nak katakan sesuautu "KUN FA YA KUN" maka jadilah. Bagi aku sebagai seorang manusia cukup bersyukur dengan apa yg diberikanNya dan tak mudah merungut bile menghadapi sesuatu... 


No comments:

Post a Comment