Pages

Monday, June 20, 2011

Assignment pemecah Iceberg -,-"


Taip, menaip, tertaip... haha letih jari aku nak menari atas papan kunci berabjad. Tapi assignment punye pasal, sanggup buat. Assignment kali ni kene buat teater tp lebih kepada proposal je. Kali ni punye assignment mau kasi pecah kepala. Dalam kepala aku, kosong tak de idea. Tapi nak buat camne lagi, kalau tak siap bertangguh pulak nanti. Tak boleh jadi, Apa-apa pun assgnment kali ni kene siapkan sebelum cuti ni. 

Aku ade terjumpe satu skrip teater komedi Shakespeare. Tajuknye "All ends that ends well". Meh aku citer sikit pasal skrip ni. Mengisahkan seorang perempuan yang bernama Helena yang minat gile kat seorang mamat bangsawan bernama Betram. Ada satu hari ketika Raja Perancis sedang tenat sakit bagai nak mati, datang la Helena ni bawa ubat. Helena ni sememangnya pakar dalam perubatan sebab dia mewarisi kepakaran bapa die (Gerand de Narbon). Bile raja makan ubat dapat sembuh kembali dan raja ni telah menyatakan kat Helena yang dia akan menunaikan segala permintaan die. Die boleh pilih mane-mane lelaki bujang yang berada dalam balai Istana. Helena meminta kat raja supaya kahwinkan die dengan Betram. Kebetulan Betram ada kat situ, maka terkejut pulak mamat ni. Jadi, raja ni memenuhi permintaan si Helena tapi Betram lak bantah lak keputusan tu. Apa lagi bertelagah la Raja Perancis ngan Betram. 

Sampai kat rumah lak, Betram bagi tau kat Helena yang dia tak boleh kahwin ngan die sebab tak setaraf. Jadi, Betram pulak merancang nak larikan diri ke Florence, Itali. Mase tu pulak, Helena ni ikut senyap-senyap , menyamar jadi orang lain. Kat sane lak, die terjumpa dengan seorang janda anak satu dan anak die namanye Diana. Pada masa tu pulak, Betram ni suke kat Diana. Tapi Helena ada rancangan nak perangkap Betram supaya dapatkan cincin kat tangan si Betram. Pada satu malam ni, time tu tengah gelap Betram ni tak tau yang Helena dan Diana berpakat nak kenekan si Betram. Jadi malam tu, Betram tak tau yang die tidur tu ingatkan si Diana. 

Pada satu hari, terdengar lak spekulasi yang Helena dan mati. Jadi, Betram ni pun lega sebab Helena dan tak de. Kemudian die lak terus pulang balik ke Perancis. Sampai-sampai kat sane, Raja Perancis ni tangkap si Betram sebab die kat jari die ada tersarung cincin Helena. Betram dituduh membunuh Helena. Die lak bingung apa yang berlaku sebenarnya. Time tu lak, datang lak Diana ngan mak die tuduh lagi yang si Betram bunuh Helena. Dalam kekalutan tu, barulah muncul Helena bersama-sama dengan cincin Betram di jari dan beritahu yang sebenarnye die yang rancang supaya Betram ni berkahwin dengan die. Nak tak nak, kenelah Betram terima si Helena. Habis. 

Kalau ditengok balik skrip ni, nak baca satu-satu dialog, memang tak paham. Almaklumlah shakespeare nye bahasa ni puitis. Aku kadang-kadang duk tgh baca skrip ni, berkerut nak faham, dah boleh rasa dahi aku berkedut. HAHAHA,  tp setelah dibaca sinopsisnye barulah leh faham skit. Tu pun housemate aku yang tolong. Kalau tak terkontang-kanting aku nak pahamnye. Kali ni nye assignment kasi aku byk fikir. Tapi bagus gak sebab aku tau macam mane nak manage satu teater tu. Lagipun aku memang dah lame planning nak wat teater. Tapi disebabkan kekurangan ilmu ngan pengalaman, trpaksalah belajar kat dalam kelas ni dulu utk fahamkan flow2 yang perlu diikuti walaupun dah join beberapa teater sebelum2 ni. 

No comments:

Post a Comment